• heidikilpelainenfed_upbody15
  • heidikilpelainenfed_upsatumaa15
  • Satumaa / Land of Dreams
  • Satumaa / Land of Dreams
  • Satumaa / Land of Dreams
  • malfunction
  • Pahoinvointidisko / Sick disco
  • Pahoinvointidisko / Sick disco
  • Lauluvastaanotto / Tango therapy

Heidi Kilpeläinen

fed / up

Jätkä 2 21.8.-6.9.2015

Heidi Kilpeläinen
fed / up
Galleria Huuto – Jätkä 2
21.8. – 6.9.2015

Avajaiset Taiteiden yönä torstaina 20.8. klo 18 alkaen, Tervetuloa!
Ohjelmassa: lauluvastaanotto klo 18.30 – 19, performanssi klo 19.30,
pahoinvointidisko klo 20.30 – 21

Tapahtumia näyttelyn aikana:
Pahoinvointidisko perjantaisin klo 16 – 17
Lauluvastaanotto tiistaisin klo 16.15 – 17

Heidi Kilpeläisen näyttely fed / up Huuto galleriassa kommentoi monipuolisesti aikakautemme sosiaalista pahoinvointia ja epätasa-arvoisuutta. Kilpeläinen haluaa nostaa taiteensa välityksellä esille erilaisia yhteiskunnallisia kysymyksiä liittyen niin markkinatalouteen ja uusliberalistiseen talouspolitiikkaan, kuin nykyiseen kulutuskulttuuriimme. Samalla hän puolustaa kiivaasti yksilön puhe- ja päätöksentekovapautta sekä oikeutta yksityisyyteen. Teoksissa reagoidaan valtamedian kohua nostattaviin uutisotsikoihin ja käytetään materiaalina muun muassa sosiaalisessa mediassa käytyä keskustelua.

Erilaiset lokaalit yhteiskunnalliset kipukohdat ja globaalit ongelmavyyhdet kohtaavat Kilpeläisen kantaaottavissa ja katsojaa herättelevissä taideteoksissa; taloudellisen tilanteen aiheuttama ahdistus, Eurooppaa ravisteleva muslimiterrorismi, suurvaltojen viilentyneet suhteet sekä multikansallisten yritysten levittämä geenimuunneltu ruoka ovat kaikki aiheita, joihin näyttelyvieras voi galleriassa törmätä. Taiteilijan tarkoituksena ei kuitenkaan ole yksinomaan osoitella ja heristää sormea, vaan hän haluaa myös tarjota mahdollisuuden purkaa asioiden tuottamaa pahaa oloa ja saavuttaa sitä kautta positiivisempi mielentila.

Kilpeläisen näyttely rakentuu uunituoreen videoinstallaation fed / up (2015) ympärille. Teos on kuvaus turhautumisen aiheuttamasta henkisestä pahoinvoinnista, joka saa videolla varsin fyysisen olomuodon, ja joka jatkuu – kenties loputtomiin – rytmikkäänä yökkäilykuorona. Mustavalkoisessa videossa taiteilijan pahoinvoiva hahmo monistuu kerta toisensa jälkeen kapeana – ja kalpeana – vertikaalikuvana, videon kuva-alan muuttuessa lopulta eräänlaiseksi viivakoodimerkiksi. Eri tahtiin rytmitettyjen videokuvien äänet muodostavat sävellyksen – tuskaisan äänimaton – joka tuo pahoinvoinnin lähes fyysisenä kokemuksena myös teoksen vastaanottajan koettavaksi.

Teoksen syntymisen taustalla on vaikuttanut muun muassa turhautuminen ruuan tuotannon globalisoitumiseen sekä erilaisiin siitä johtuviin ongelmiin liittyen ruuan alkuperään ja tuotanto-olosuhteisiin. Myös Kilpeläisen tausta muusikkona ja laulajana välittyy mainiolla tavalla teoksen äänimaiseman kautta.

Monialainen ja -lahjakas Kilpeläinen käyttää taiteensa välineinä videota, performanssia, tilateoksia, kuvanveistoa, kollaaseja ja painokuvia – sekä tietysti myös omaa ääntään musiikkinsa ja erilaisten live-esitysten kautta. Erilaisia teoselementtejä ja eri medioita yhdistelevistä teoskokonaisuuksista tutuksi tullut Kilpeläinen tuo myös Huuto gallerian näyttelyyn laajan kirjon monipuolisesta tuotannostaan. Näyttelyssä esillä oleva videokokoelma esittelee Kilpeläisen työskentelyä taiteilijaresidenssissä Beaconsfield Contemporary Art’issa Lontoossa helmi-maaliskuussa 2015. Videot, jotka dokumentoivat residenssityöskentelyn aikana toteutettuja performansseja, vuorovaikutteisia kohtaamisia yleisön kanssa sekä taiteilijan työskentelyä avoimessa studiossa, tuovat erinomaisella tavalla esiin Kilpeläisen taiteelle luonteenomaisen teatraalisen ja prosessuaalisen luonteen, johon kuuluvat sekä työn eri vaiheiden esille tuominen, että erilaiset prosessin varrella luodut luonnokset.
Myös vuorovaikutteisuudella on keskeinen rooli Kilpeläisen taiteessa. Huudon näyttelyssä Kilpeläinen kutsuu yleisön osallistumaan erilaisiin osallistaviin teoksiin, kuten Pahoinvointidiskoon, missä Kilpeläinen tanssii – yksin tai yhdessä yleisön kanssa – tunnin ajan ennen näyttelyn sulkeutumista joka perjantai. Näyttelytilan lattiaan rajattu 2 x 2 metrin kokoinen ruutu toimittaa tanssilattian virkaa kun taiteilija karkottaa pahoinvointia tanssien, manaten liikkeen avulla tilalle hyvää oloa. Lauluvastaanotolla Kilpeläinen kohtaa henkilökohtaisesti yhden näyttelyvieraan kerrallaan, esittäen vastapäiselle tuolille istuutuvalle henkilölle laulaen joko perinteisen suomalaisen tangon tai sitten uudella sanoituksella ryyditetyn version jostakin tutusta melodiasta.

Lontoossa asuva Heidi Kilpeläinen valmistui taiteen maisteriksi Central Saint Martins College of Art and Design’ista vuonna 2004. Kuvataiteilijan uransa ohella Kilpeläinen on myös suunnitellut vaatteita omalle vaatemerkilleen HK119 Imaginature Collectionille sekä tehnyt aktiivisesti musiikkia taiteilijanimellä HK119 viimeisen kymmenen vuoden ajan, julkaissen muun muassa kolme albumia lontoolaisen One Little Indian levy-yhtiön kautta. Kilpeläisellä on ollut yksityisnäyttelyitä muun
muassa Percy Miller galleriassa Lontoossa (2005) ja Fortescue Avenue/Jonathan Viner galleriassa Lontoossa (2006) sekä sarja performansseja residenssin aikana Beaconsfield Contemporary Art’issa Lontoossa (2015).

Suomessa Kilpeläisen teoksia on nähty aiemmin muun muassa Aave-festivaalilla (2012), SkjL:n vuosinäyttelyssä Kouvolan taidemuseossa (2009), MUU galleriassa (2008), URB festivaalilla (2006) sekä Nykytaiteen museo Kiasmassa (Ensin valtaamme museot, 2005). Galleria Huudon näyttely on Kilpeläisen ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa.

Kati Kivinen, kuraattori ja taidehistorioitsija (FT)

Näyttelyä on tukenut AVEK ja Taiteen Edistämiskeskus.

Yhteystiedot: hk(at)hk119.co.uk

Lisätietoja ja sosiaalinen media:
http://heidikilpelainen.com/
http://hk119.co.uk/
https://www.facebook.com/hk119imaginaturecollection
http://www.indian.co.uk/site/artists/hk119
https://www.facebook.com/hk119
https://twitter.com/HKilpelainen119
instagram: heidi_kilpelainen119
https://www.pinterest.com/hk119