• Black and White (and Red All Over): Part 3
  • Brian Gaman: Untitled (Red), Ink jet print, 88 x 44 inches
  • Janet Goleas: Geselle II, 2017, Gouche on paper, 16.5 x 12-25 inches
  • Laurence Hagarty
  • Shirley Irons: Untitled, 2008, Oil on canvas, 9 x 12 inches
  • Curtis Mitchell: From the Clown Series, 2011, Altered C-print, 32 x 57 inches
  • Jennie Nichols: OneZero, 2018, Photograph, 30 x 40 inches
  • Bonnie Rychlak: Still from video
  • Jeanne Silverthorne: Still of

ArtHelix & Shim Art Network (NY/USA)

Black and White (and Red All Over): Part 3

Jätkä 2 5.5.-27.5.2018

Alla Galleria Huuto’s utställningar är öppna också Kristi himmelsfärds dag den 10 Maj 2018 med våra vanliga öppettider, välkommen!

Utställnings utbyte

ArtHelix Gallery och Shim Art Network i samarbete med Galleria Huuto, Helsingfors, Finland är stolta att presentera:

Black and White (and Red All Over): Part 3
5.–27.5.2018

Curatorer för utställningen är
Barry Roal Carlsen, Bonnie Rychlak, Anssi Taulu, Peter P. Hopkins

Michael McKeown, Douglas Degges, Alan King, Elizabeth Saveri, Peter Hopkins, Elise Rise, Henry Klimowicz, Claudia Vieira, Wilson Duggan, Anssi Taulu, Timo O. Nenonen, Pälvi Hanni, Shirley Irons, Janet Goleas, Jeanne Silverthorne, Laurence Hagerty, Curtis Mitchell, Jennie Nichols, Bonnie Rychlak, Brian Gaman, Barry Roal Carlsen, Nancy Mladenoff, Branislav Nikolic, Jessica Merchant, Elizabeth Jean Younce, Rachael Griffin

Black and White (and Red All Over): Part 3

Utställningen Black and White (and Red All Over) är den tredje versionen av en utställning som först visades i New York på The Bogart Salon år 2013 och senare på ArtHelix Gallery år 2016. Utställningen gästar nu Finland och visas på Galleri Huuto i Helsingfors. Det är första gången utställningen tar sig ut i världen, och efter Finland ingår i programmet utställningar på olika destinationer i Europa.

Utställningens namn utgår från en gammal vits, “What’s black and white and re(a)d all over?…a newspaper.” Idén är att även om konstverken inte hänger samman till formen är de trots allt svarta och vita, och kan (och borde) läsas om på nytt. Det är också ett sätt att svänga på idén med en “curaterad utställning” som för det mesta utgår från likheter i formspråket. Genom en ny infallsvinkel kan vi istället förhålla oss till konst som till en text eller en tidning där varje “artikel”, eller för den skull konstverk, läses som separata enheter och det som håller dem samman är idén om det svarta och vita på tidningens sidor.

Utställningen är som en tidning, med ett mångsidigt innehåll, flera olika konstnärer, men det gemensamma i deras sätt att uttrycka och behandla flera olika teman är den formella begränsningen till valet av vissa bestämda färger. Denna curateringsmetod gör att utställningen är bred, flexibel och precis, och allt detta samtidigt. Denna samlande och sammanhållande metod gör att utställningen inte utvecklas till en alltför curaterad utställning. Ett koncept som redan använts till lust och leda är uttryckligen temautställningar där en grupp konstnärer samlas kring ett tema som känns konstruerat och knappt ens märks. I den svartvita utställningen är inte konstverken placerade i någon systematisk ordning, utan de är fristående utan någon tematisk koppling. Den enda begränsningen är färgskalan, svart, vitt, men också rött, vilket hindrar utställningen från att bli ett visuellt hopkok. Utställningen omfattar allt från en teckning till en begreppsskulptur, från ett realistisk foto till en utskrift av ett spammejl. Det är upp till åskådaren att bedöma konsten, läsa den, och bestämma dess värde.

Galleria Huuto inriktar sig aktivt på internationellt samarbete och har haft flera utbytesutställningar med konstnärsdrivna gallerier bla i Stockholm, Bergen, Reykjavik och Berlin. Galleria Huutos nyaste samarbete resulterar nu i en utställning på Busholmen med konstnärer från New York och tar Huutos konstnärer till New York under hösten 2018.

Följ oss på:
www.arthelix.com
@arthelixgallery
www.shhhim.com
@shimgrams