• Michal Czinege: The Loneliness of the Traveller
  • Michal Czinege: The Loneliness of the Traveller
  • Michal Czinege: The Loneliness of the Traveller
  • Michal Czinege: The Loneliness of the Traveller
  • Head 11, acrylic on canvas, 180x160 cm, 2015
  • Head 9, acrylic on canvas, 180x160 cm, 2014
  • Head 8, acrylic on canvas, 180x160 cm, 2014
  • Last Tree of Mr L, acrylic on canvas, 180x160 cm, 2015
  • Gold Ingot, acrylic on canvas, 180x160 cm, 2015
  • Earth Above Head, acrylic on canvas, 180x160 cm, 2015
  • The End, acrylic on canvas, 180x160 cm, 2015
  • Untouched Place, acrylic on aluminium, 115x160 cm  variable dimensions, 2015

Michal Czinege

The Loneliness of the Traveller

Jätkä 1 9.5.-24.5.2015

Michal Czinege
The Loneliness of the Traveller
Galleria Huuto Jätkäsaari, Jätkä 1
9.5.–24.5.2015

The Loneliness of the Traveller -näyttelyn aiheena on yksinäisyys ja matkustaminen, mutta ennen kaikkea löytäminen. Michal Czinegen tarkastelun kohteena ovat usein eri lähteistä peräisin olevat valokuvat tai muu digitaaliseksi kuvaksi muunnettava materiaali, kuten piirros tai teksti. 1950- ja 1960-luvuilta peräisin olevat matkapäiväkirjat, jotka Czinege on pienenä saanut vanhemmiltaan ja perhetutuiltaan, ovat tärkeä osa hänen työskentelyään, ja hän keräilee niitä edelleen. Häntä on aina kiehtonut niiden kaikkea muuta kuin täydelliset kuvitukset, joista saattaa samaan aikaan nähdä kaiken ja ei mitään. Lehdet olivat täynnä sosialistista propagandaa, mikä oli yleistä Tšekkoslovakiassa siihen aikaan, ja tekstit olivat täynnä fantastista järjettömyyttä. 1960-luvulta peräisin oleva artikkeli saksalaisesta tutkimusmatkailijasta, joka katosi ryhmänsä kanssa 1800-luvulla, antoi tärkeän sysäyksen The Loneliness of the Traveller -näyttelylle. Retkikuntaa on etsitty moneen otteeseen, mutta mysteeriä ei ole onnistuttu ratkaisemaan.

Yksinäisyydellä on monet kasvot. Michal Czinegelle näkeminen on merkittävin yksinäisyyden muoto, ja se on myös hänen maalauksissaan toistuva aihe. Havainnointi on keskiössä ”Heads”-sarjan luonnollista kokoa suuremmissa kankaille ruiskutetuissa muotokuvissa. Anonyymit, ”suurennetut” muotokuvat saavat aikaan paradoksin – maalausta lähestyessään katsoja joutuukin kauemmaksi sen tulkitsemisesta. Hahmot ovat ihmisiä valokuvan taustalla, yleensä ainoastaan nuppineulan pään kokoisina, jolloin tietokoneesta tulee tavallaan mikroskooppi, jolla tutkitaan ja analysoidaan skannattuja kuvia. Ainoastaan maalaamalla hahmot muuttuvat Czinegelle itselleen tunnistettavaan muotoon.

Czinege vertaa matkustajan usein kokemaa yksinäisyyttä maalaamisen yksinäisyyteen, kankaan edessä vietettyihin tunteihin ja maalarin kankaan pinnalla harhailevaan katseeseen. Ateljeen läsnäolo, joka on parhaiten havaittavissa palasina Czinegen taiteilijakirjoissa, korostuu yksinäisellä matkalla.

Tehokkuus on välttämätöntä retkikunnan selviämisen kannalta. Aivan kuten tutkimusmatkailijan jokaisella mukaan otettavalla esineellä on tarkoitus, myös taiteilija valitsee jokaisen näytteille laitettavan esineen tarkkaan harkiten. Tämän vuoksi jopa The Loneliness of the Traveller -näyttelyn kuljetuslaatikolla on tarkoituksensa.

Michal Czinege (s. 1980, Bratislava) on slovakialainen taidemaalari, joka toimii tällä hetkellä maalauksen opettajana Bratislavan kuvataide- ja muotoiluakatemiassa. The Loneliness of the Traveller on hänen ensimmäinen näyttelynsä Helsingissä.

Näyttelyä ovat tukeneet Slovakian kulttuuriministeriö ja Slovakian suurlähetystö Suomessa.
Slovakian-kulttuuriministerion-logo