• Kenneth Bamberg: Odyssey No 11 (Skeppargatan)
  • Kenneth Bamberg: Odyssey No 8 (von Knorring)
  • Kenneth Bamberg: Odyssey No 12 (Sjöpromenaden)
  • Kenneth Bamberg: Odyssey No 1 (Nygatan)

Kenneth Bamberg

The Sauna Odyssey

Huuto I 1.4.-24.4.2022

Kenneth Bamberg
The Sauna Odyssey
1.-24.4.2022

Sommaren år 2007 reser jag som ålänning, iklädd den åländska flaggan till Bastu VM i Heinola för att utmana finnarna på hemmaplan i deras heligaste rum, bastun.
Det går sådär.. Jag går vidare till semifinal, undviker döden och kastar mig ut ur bastun när hettan kring öronen känns oöverkomlig.

Året därpå, sitter jag i Kotiharjun sauna i Berghäll när sex berusade gubbar hetsar fram en inofficiell bastutävling. Jag sätter mig längst ner i bastun och tittar upp på de korta, tjocka och lilafärgade gubbarna. En av dem har smygit in en Jaloviina.
Lite senare, utanför bastun så svimmar plötsligt en av gubbarna och slår huvudet i asfalten. Panik utbryter. Blod blandat med avföring rinner nedför asfalten. Ambulansen kommer på några minuter och gubben läggs upp på en bår. Jag tror att det slutar väl för honom, dagen efter skriver åtminstone ingen tidning om något basturelaterat dödsfall.

När jag är ensam i bastun, brukar jag läsa tidningar och böcker. Luftfuktigheten gör sidorna vågiga och bokens form påminner efter en stund om vattnet utanför bastun. En gång, glömmer jag några polaroidbilder i bastun och jag hittar dem senare när jag städar ur bastun. De har fallit och legat på en het plats och hettan har fått kemikalierna i direktbildsfilmen att reagera. En ny färg och formvärld har skapats i bilderna. Fotona har förvrängts och förvridits. Vissa är helt oigenkännliga medan andra har kvar en del av det ursprungliga motivet. Jag känner direkt att glömskans misstag förvandlats till något magiskt.

Direktbildsfilmen finns bara i ett exemplar och framkallas på, eller i närhet av bastuspisen. Filmen visar platserna på Åland, fredens öar, där jag och mina barndomsvänner bevittnade och ibland, även deltog i konflikter och kamper mellan landsborna och stadsborna. Efter filmens förvandling i bastun fotograferar jag det som uppstått ur förstörelsen. Det nya fotografiet avbildar både det förflutna och det nutida. Bastun användes traditionellt som en plats för att upplösa konflikter, för att skapa fred och i födelsesyfte, för att skapa något nytt.

Tack till:
Konestiftelsen
Nygrens stiftelse
Svenska Kulturfonden