• Kristo Saarikoski, kuvaaja Hilla Kurki
  • Kristo Saarikoski: Kalliokaiverruksia, Fresco strappo ja öljy kankaalle, 68 cm x 112 cm
  • Kristo Saarikoski: Aurinko nousee, Tempera, öljy ja hiili kankaalle, 86 cm x 73,5 cm
  • Kristo Saarikoski: Yövahdissa I (klo 03:55), öljy kankaalle, 27 cm x 33,5 cm
  • Kristo Saarikoski: Yövahdissa II (klo 05:30), öljy kankaalle, 27cm x 33,5 cm
  • Kristo Saarikoski: Sade, Tempera ja öljy kankaalle, 63 cm x 93 cm
  • Kristo Saarikoski: Aalto ja köydet, Fresco strappo, öljy ja tempera kankaalle, 68 cm x 77,5 cm
  • Kristo Saarikoski: Punoksia, Tempera ja öljy kankaalle, 88 cm x 77 cm,
  • Kristo Saarikoski: Telakka, Tempera, muste ja öljy kankaalle, 170 cm x 200 cm

Kristo Saarikoski

Punoksia

Huuto I 26.6.-20.7.2025

Kristo Saarikoski
Punoksia
26.6.-20.7.2025

Alussa oli kangas.

Tammikuussa 2025 Kristo Saarikoski aloitti ylänurkasta. Maali oli keltaisen sävyistä temperaa – hentoa ja läpikuultavaa, melkein vesivärimäistä. Kerroksia oli maalattava useita. Maalia maalin päälle.

Vielä tuolloin Saarikoskella ei ollut selkeää kuvaa siitä, mitä hän on tekemässä. Kankaalle maalatut hennot siveltimenvedot muodostivat maalauksen tempon ja tunnelman, mutta eivät aihetta tai teemaa. Pitkään hän ei tiennyt edes, miten päin kankaat tulisivat olemaan – saati, millainen lopputulos olisi. Hän etsi avulla vihjettä siitä, mihin maalaus on viemässä. Merkkiä, minne mennä. Värit, jotka maalaukseen
valikoituivat, näyttivät tietä eteenpäin.

Maaliskuussa Saarikoski sai kipinän alkaa tutkia köysiä ja solmuja. Solmujen symbolisuus kiinnosti häntä: punokset, joista ne muodostuvat, niiden kuvastamat tunnetilat. Merimiessolmu, ja vetosolmu, joka aukeaa, kun vetää oikeasta kohdasta. Myös köysien muoto kiinnosti häntä. Se toi hänelle mieleen maalaamisen perusasiat. Eleen, ohuen siveltimen jäljen kankaalla.

Jossain vaiheessa köydet alkoivat kertoa Saarikoskelle myös jostain konkreettisemmasta. Maalausten värit ja köydet muistuttivat häntä isän kanssa vietetyistä hetkistä Helsingin Työväen Pursiseuralla, jossa he ovat monena kesänä valvoneet yön yli kestävässä vahtivuorossa. Aivan kuin maalaus olisi puhunut hänelle. Paljastanut jotain olennaista itsestään ja maalaamisesta.

Sellaista on elää maalausten kanssa. Ne eivät kerro kaikkea heti. Punoksia-näyttelyn teoksissa näkyvät maalaamisen prosessi, kulunut aika ja erilaiset vuosisatoja vanhat maalaustekniikat. Niissä näkyvät hetket, kun on ollut pakko olla rohkea, vaikka olisi pelottanut; vetää ultramariinin sininen viiva läpi suuren maalauksen, kun teos vaikutti pyytävän sitä.

Samalla piti vaalia sitä herkkää, joka maalauksessa jo oli. Pohjasta säteilevää kirkasta valoa.

Sonja Saarikoski

Kristo Saarikoski (1992) asuu ja työskentelee Helsingissä. Hän valmistui Vapaasta Taidekoulusta taidemaalariksi vuonna 2024.

Kiitos Suomen Taideyhdistykselle sekä Paulon Säätiölle näyttelyn tukemisesta.

Yhteystiedot
www.kristosaarikoski.com
kristo.saarikoski (a) gmail.com
Instagram: ___kristo____