• Inma Herrera
  • Inma Herrera
  • Inma Herrera
  • Inma Herrera
  • Inma Herrera
  • Inma Herrera
  • Suvi Sysi
  • Suvi Sysi
  • Suvi Sysi
  • Suvi Sysi
  • Suvi Sysi
  • Suvi Sysi
  • Suvi Sysi

Inma Herrera, Roma Auskalnyte, Suvi Sysi

After Act On

Jätkä 2 28.1.-12.2.2017

Suvi Sysi, Roma Auskalnyte, Inma Herrera
After Act On
28.1. – 12.2.2017
Galleria Huuto Jätkäsaari – Jätkä 2

KESKENERÄINEN ON VALMIS

Kuulen usein kuvataiteilijoiden sanovan, että heille tekemisen prosessi on itsessään tärkeä ja merkityksellinen. Tätä ei ole mitään syytä kyseenalaistaa. On oletettavaa, että kuvan synnyn mahdollistava prosessi on juuri se syy, miksi he jatkavat ammatissa, luovat kuvaa. Katsojan näkökulmasta prosessi on silti suurelta osin yhdentekevä. Kun katsomme veistoksia, maalauksia tai vaikka videoteosta, meitä kiinnostaa lopputulos, se mitä se meille kertoo tai mitä se meiltä kysyy.

Jos prosessi piiloutuu lopputulokseen, se ei avaudu katsojalle ja sen arvo teoksen rikastuttajana on tärkeä vain taiteilijalle itselleen.

On olemassa myös kuvataidetta, jossa prosessi on teosten aihe. Tällöin taiteilija keskittyy avaamaan niitä henkisiä ja fyysisiä polkuja, jotka johtavat teoksen syntyyn. Galleria Huudossa esillä oleva After Act On -näyttely on kolmen kuvataiteilijan yhteinen kokonaisuus. Sen kantava ajatus on avata kuvan ja merkityksien syntyyn johtavaa prosessia, tehdä se näkyväksi ja avoimeksi. Samalla se kyseenalaistaa rajan valmiin ja keskeneräisen teoksen välillä. Näyttelystä välittyy vahvasti viesti: keskeneräinen on valmis.

After Act On on oikeastaan sarja installaatioita. Erilaiset elementit materiaaleista valmiilta näyttäviin teoksiin lomittuvat toisiinsa tavalla, jossa yksittäisien teoksien tunnistaminen muuttuu vaikeaksi ja tarpeettomaksi. Olennaista on se, mitä kokonaisuus kertoo.

Näyttelyn taiteilijat sanovat itse, että haluavat tuoda esille tekemisen prosesseihin liittyviä fyysisiä haasteita. He kysyvät, mitä järkeä on käyttää perinteisiä hitaita tekniikoita teknologian aikakaudella ja vastaavat kysymykseen näyttelyllään. Hitaus muuttuu osaksi sisältöä samoin tekniikan tarjoama fyysinen vastus.

Suvi Sysi on vedostanut monokromaattisia väripintoja. Vedostamisen yhteydessä paperia on kulunut paljon. Erilaiset suoja-, puhdistus- ja testipaperit toistavat värejä ja kertovat työskentelyn vaiheista. Esteettinen roska saa uuden arvon, kun Sysi nostaa sen teoksen asemaan. Toisessa kokonaisuudessa samankokoiset vedokset on pinottu päällekkäin siten, että itse vedoksia ei näe, mutta paperipinon reunat muodostavat nautittavan pinnan. Käsitteellisissä teoksissa on voimakas esteettinen lataus.

Roma Auskalnyte toteuttaa näyttelyn avajaisissa performanssin. Performanssin teemoja toistava performatiivinen videoinstallaatio on esillä näyttelyn ajan. Performanssissa Auskalnyte vedostaa litokivillä tekstiä jalkapohjiinsa käyttäen omaa painoaan prässinä. Lähtiessään liikkeelle kuva toistuu kopiona askeleissa. Vähitellen jäljet hiipuvat. Toinen teos koostuu kolmesta isohkosta litografiavedoksesta, jotka kertovat työn fyysisyydestä. Auskalnyte problematisoi sekä taiteilijana olemista että taideteoksen valmistamista fyysisenä suoritteena.

Inma Herreran installaatio koostuu pienistä yksittäisistä teoksista, joissa kädet esitetään kokemuksen ja aistimusten välikappaleena. Miten tuntoaisti eroaa näköaistista ja mitä kaikkea sellaista kädet voivat meille kertoa, mitä emme näe. Lattialla kelluva kuparilevy on kuin sormenjälkien tahrima peili. Se on juuri sen kokoinen, että aikuinen ihminen pystyy kantamaan sitä kädet levitettynä. Herreran teoksissa korostuu taiteilijan rooli itse itsensä työkaluna, materiaalina ja välineenä.

Veikko Halmetoja

Lisätietoja:

SUVI SYSI
suvimariasysi(a)gmail.com
www.suvimariasysi.com

INMA HERRERA
inma.herrera(a)yahoo.es
www.inma-herrera.com

ROMA AUSKALNYTE
r.auskalnyte(a)gmail.com
www.rauskalnyte.wixsite.com/roma

Video Roma Auskalnyten performanssista ”Unsolid Ground” näyttelyn avajaisissa 27.1.2017: https://vimeo.com/201423596