• Michal Czinege: The Loneliness of the Traveller
  • Michal Czinege: The Loneliness of the Traveller
  • Michal Czinege: The Loneliness of the Traveller
  • Michal Czinege: The Loneliness of the Traveller
  • Head 11, acrylic on canvas, 180x160 cm, 2015
  • Head 9, acrylic on canvas, 180x160 cm, 2014
  • Head 8, acrylic on canvas, 180x160 cm, 2014
  • Last Tree of Mr L, acrylic on canvas, 180x160 cm, 2015
  • Gold Ingot, acrylic on canvas, 180x160 cm, 2015
  • Earth Above Head, acrylic on canvas, 180x160 cm, 2015
  • The End, acrylic on canvas, 180x160 cm, 2015
  • Untouched Place, acrylic on aluminium, 115x160 cm  variable dimensions, 2015

Michal Czinege

The Loneliness of the Traveller

Jätkä 1 9.5.-24.5.2015

Michal Czinege
The Loneliness of the Traveller
Galleria Huuto Busen 1
9.5.–24.5.2015

The Loneliness of the Traveller handlar om ensamhet och om resande men framför allt om upptäckandet. Ämnen för Michal Czineges undersökning är ofta fotografier av olika ursprung eller vad som helst som går att omvandla till digitala bilder, så som till exempel en teckning eller en text. Resedagböcker från 1950- och 1960- talet som Czinege fått när han var liten av sina föräldrar eller av familjebekanta är av avgörande betydelse för hans arbete och än i dag fortsätter han samla på resedagböcker. Han har alltid varit fascinerad av de allt annat än perfekta illustrationerna där man kan se allt och inget samtidigt. Tidningarna var dränkta i socialistisk propaganda, vanlig i Tjeckoslovakien på den tiden, och texterna var fyllda av en fantastisk absurditet. En artikel från 1960-talet om en tysk upptäcktsresande som försvann från sin trupp på 1800-talet blev en avgörande impuls för The Loneliness of the Traveller. Det har gjorts många försök att hitta expeditionen men mysteriet förblir olöst.

Ensamheten har många ansikten. För Michal Czinege är seendet det mest utmärkande formen av ensamhet och är också ett återkommande tema i hans målningar. Perceptionsförmågan står i centrum i serien “Heads”, i övernaturlig storlek, sprayad på duk. De anonyma, “uppblåsta” porträtten skapar en paradox: när åskådaren närmar sig målningen kommer han också längre bort från en tolkning av den. Figurerna är människor i bakgrunden av ett fotografi, oftast inte större än knappnålshuvuden, och datorn blir ett slags mikroskop för att undersöka och analysera de skannade bilderna. Endast genom att måla figurerna blir de igenkännbara till formen för Czinege själv.

Czinege jämför den ensamhet en resande ofta erfar med ensamheten att måla, timmarna som läggs ner på en duk och konstnärens blick irrande på dukens yta. Närvaron av ateljén, mest märkbar i fragmenten i Czineges konstnärsböcker, får betydelse på den ensamma resan.

Effektivitet är essentiellt för att överleva en expedition. Alldeles som en upptäcktsresande har en funktion för varje föremål han väljer att ta med sig, väljer en konstnär varje föremål han ställer ut med stort övervägande. Därför har också transportlådan på utställningen The Loneliness of the Traveller sitt eget syfte på Galleria Huuto.

Michal Czinege (f. 1980, Bratislava, Slovakien) är en slovakisk konstnär som för närvarande undervisar i målning vid Konst- och designhögskolan i Bratislava. The Loneliness of the Traveller är hans först utställning i Helsingfors.

Slovakiens kulturmisinsterium och Slovakiens ambassad i Helsingfors har stödjat utställningen.
Slovakian-kulttuuriministerion-logo