• Avain, sarjasta Anni
  • Exterior, sarjasta Anni
  • Abstrakt #2 (kaide), sarjasta Anni
  • Amppeli, sarjasta Anni
  • Pöytä, tumma, sarjasta Anni
  • Peikonlehti, sarjasta Anni
  • Interior, sarjasta Anni
  • Hylly, täynnä, sarjasta Anni
  • Yläkerta, hella, sarjasta Anni
  • Abstrakt #1 (peili), sarjasta Anni
  • Pelargonit #2, sarjasta Anni
  • Abstrakt #3 (kaappi), sarjasta Anni
  • Abstrakt #4 (aita), sarjasta Anni
  • Tyhjä, sarjasta Anni

Kia Orama

ANNI, del 1

Uudenmaankatu 23.1.-10.2.2013

Kia Orama
ANNI, del 1
23.1.–10.2.2013
Galleria Huuto Nylandsgatan

Där två vägar korsar står ett gammalt, vackert men anspråkslöst hus med en glasveranda som vetter mot vägen. Huset har redan under en längre tid fascinerat mig. I huset bodde Anni, som vi kallade gamla tanten och huset var gamla tantens hus. Anni vara en glad tant som iklädd arbetsklänning och blommigt förkläde skötte om sin vackert grönskande trädgård. Jag såg henne ofta på min hemväg. Vi hälsade alltid på varandra och bytte några ord ibland. De första fotografierna på huset tog jag över tio år sedan. Då fotograferade jag huset utifrån, i smyg från ägarinnan, i olika ljusförhållanden och under olika årstider då jag gick förbi.

Mitt projekt berättar en del av husets historia. Om hur saker förändras då invånaren blir äldre och flyttar ut. Om vad som händer åt huset då invånaren går bort/dör och då husets omvårdnad överförs/övergår åt släktingar. Hur huset så småningom töms på möbler och saker. Hur lagren, vinden, källaren och förråden förändras från viktiga förvaringsställen till tomma utrymmen, och hur rummen blir scenaktiga kulisser och främmande då de kläs av nästintill bara.

Huset fungerar som en skådeplats för bildserien, men främst av allt berättar den om människans relation till en plats. Husets nya ägarinna, Annis barnbarn respekterar husets karaktär och historia. Hon vårdar och tar hand om huset: plastblommorna har lämnats på sina platser på glasverandan, grönväxterna placerade framför fönstren och gardinerna hängande, så att huset för de förbipasserande inte ser öde ut, utan liknär som det alltid sett ut.

För det här projektet har jag fotograferat huset ett flertal gånger sedan våren 2012. På det här sättet har förändringen, processaktigheten och tidens gång fått utrymme i bilderna. Det har varit intressant att följa med hur jag ställer mig till platsen på olika sätt varje gång: vad jag idag passerar som intetsägande, bara för att fästa min uppmärksamhet vid samma sak under nästa fotograferingstillfälle.

Projektets första del, som nu visas i Galleria Huuto, har fokus på att dokumentera husets tömning och förändring. Det oreparerbara huset kommer att rivas och på samma plats resas ett nytt hus som på bästa sätt påminner om det gamla. Det här utgör startpunkten för projektets följande fas.

Kia Orama (f. 1978) är fotograf (BA Hons) och konstfostrare (PeM). För tillfället undervisar Orama i fotografering och övriga konstämnen vid Västra Nylands folkhögskola i Karis, samt arbetar som freelance-fotograf för inredningstidningar. Orama fungerar också som verkstadsguide vid Konstmuseet Ateneum och Kiasma. ”Anni” visas nästa gång i Fotocentrum Raseborg Galleri Zebra i Karis 1–23.3.2013.