• Salla Myllylä: Vuorenkilpi
  • Salla Myllylä: Vuorenkilpi
  • Salla Myllylä: Vuorenkilpi
  • Salla Myllylä: Vuorenkilpi
  • Salla Myllylä: Vuorenkilpi
  • Salla Myllylä: Vuorenkilpi
  • Salla Myllylä: Vapautetut
  • Salla Myllylä: Vapautetut
  • Salla Myllylä: Vapautetut
  • Salla Myllylä: Vapautetut
  • Salla Myllylä: Vapautetut
  • Salla Myllylä: Vapautetut
  • Salla Myllylä: Vapautetut

Salla Myllylä

Friläggning

Jätkä 2 28.3.-12.4.2015

Salla Myllylä
Friläggning
Galleria Huuto Busholmen
28.3. – 12.4.2015

Galleria Huuto Busholmen har öppet hela påsken 3.-6.4.2015 kl. 12-17!

Under de tre senaste åren har jag bearbetat en idé om att rent fysiskt rita in konturer eller masker i videofilmer, genom att tejpa, måla eller skrapa. Tanken föddes ur frustrationen med linsbaserade bilder; det kändes omöjligt att få åskådaren att fästa sin blick just där jag ville. I början var själva beskärningen viktig, senare började jag tänka att gesterna i tecknandet var mer väsentligt. Jag började visa gester i mina arbeten som fick en performance-karaktär.

Friläggning, att lösgöra ett objekt från sin bakgrund, är en vanligt förekommande handling i både tryckteknik och bildhantering. Tidigare utfördes den fysiskt genom att gravera klischéer, senare genom olika tekniker med övermålning och exponering. I dag görs det med bildbehandlingsprogram. Nutidskonstnärer bland annat Tacita Dean, Rachel Whiteread och Ed Ruscha har använt friläggning målad för hand som en estetisk gest.

Jag anser att det är fråga om en vanlig och simpel grundläggande process i den visuella kulturen och som därför nästan blivit osynlig. Det är något där bruksgrafik och olika konstformers redskap korsar varandra på ett fascinerande sätt. Konsthistorikern James Elkins har framfört att surround, bakgrunden, oundvikligen är en del av ett fotografi och den mest betydelsefulla skillnaden mellan ett fotografi och en målning.

I mina arbeten på den här utställningen har jag ”befriat” vardagliga föremål – växter och möbler. Min inspiration har varit stilleben från 1600-talet och vardagliga produktbilder. Jag har målat bildytan med vit eller svartpigmenterad surmjölk eller sotat den och sedan skrapat fram föremålet. Eftersom masken är fysisk och inte digital så läcker den: ljuset färgar den, det lyser igenom, ljuset från sidan visar dess ytstruktur, den fryser i minusgrader och regnet sköljer bort den. Jag låter allt det här bli en del av konstverket.

Utställningens videoarbeten och stillbildsserier visar resultatet av tre års experimenterande. Utställningen är en fortsättning på min utställning Anteckningar från hamnen våren 2013 i samma lokaliteter.

Tack till Centret för konstfrämjande och Koneen säätiö för understöd.

Salla Myllylä är en bildkonstnär från Helsingfors som jobbar i gränslandet mellan teckning och rörlig bild. Hon är utexaminerad från Fria Konstskolan år 2009 och från Bildkonstakademin år 2014.

Ytterligare information:
Salla Myllylä
salla.myllyla(at)gmail.com
puh. 040 181 0500
www.sallamyllyla.com