• Aulis Harmaala: Optimistic Red Sheep, 2018
  • Aulis Harmaala: Optimisti - työläinen, 2018
  • Aulis Harmaala: Optimisti, 2018
  • Aulis Harmaala: Optimisti, 2018
  • Aulis Harmaala: Optimistic Nun, 2018
  • Aulis Harmaala: Optimistic Philosopher, 2018
  • Aulis Harmaala: Optimisti - sivusta katsoja, 2018
  • Aulis Harmaala: Running for Finland, 2018
  • Aulis Harmaala: We Both Know Best For Her, 2018
  • Aulis Harmaala: Wild Weather in Red, 2018

Aulis Harmaala

Optimisti, valistusaika nyt.

26.10.-18.11.2018

Aulis Harmaala
Optimisti, valistusaika nyt.
26.10.-18.11.2018

Aulis Harmaalan näyttelyssä on esillä öljymaalauksia ja puuveistoksia. Teosten innoittaja on Voltairen (1694-1778) kirjoittama romaani Candide. Romaani kertoo vilpittömän Candiden pakomatkasta maailman ympäri filosofiaa ja fiktiota yhdistellen. Harmaalan mielestä valistusajan romaani resonoi nykyajan kanssa. Keskeiset teemat ovat erittäin ajankohtaisia: varallisuuserot, uskonnolliset ja poliittiset valtataistelut, nationalismi, kolonialismi ja luonnonkatastrofit.

Voltairen kertomus on valistusajan pinnallisen optimismin kritiikkiä. Voltaire uskoi, että tieteen avulla ihminen pääsee eroon taikauskosta. Voltaire oli liberaalin vapaakaupan kannattaja, ja ilahtuisi jos näkisi Harmaalan tutkimassa maailmaa turvallisessa pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa. Se voisi olla romaanissa mainittu Eldorado. Tosin nykyään hyvinvointivaltiota ajetaan tarmokkaasti alas uusliberalismin nimissä. Tämä hanke edustaa Harmaalan mielestä tämän ajan taikauskoa. Eri näkökulmista huolimatta maalaukset esittävät romaanin kysymyksen: Millainen maailma on kaikista mahdollisista maailmoista paras mahdollinen?

Harmaala kertoo painajaisestaan, jossa ihmiskunta jakautui kahtia optimisteihin ja pessimisteihin. Optimistit olivat markkinauskoisia aatelisia, joiden mielestä orjuutetut pessimistit ansaitsivat tulla hyväksikäytetyiksi. Optimistit selittivät, että heidän harjoittamansa riisto rahoittaa teknologiaa, joka lopulta ratkaisisi ihmiskunnan kaikki ongelmat. Optimistit uskoivat, että jos he eivät olisi vallassa, asiat olisivat todella huonosti. Viimein vedenpaisumus hukutti epäoikeudenmukaisen maailman. Kaksi henkiin jäänyttä kellui muovilautalla. Keskustelu on lainaus romaanista: “Oi Panglos!” huudahti Candide. “Sinä et ollut arvannut tällaista kauheutta mahdolliseksi; nyt riittää, minun täytyy lopultakin luopua optimismistani.” —”Mitä optimismi on? kysyi Cacambo. — “Ikävä sanoa”, vastasi Candide, “mutta se on hurja halu väittää kaiken olevan hyvin silloin kun asiat ovat huonosti.”

Harmaalan mielestä tämän ajan pinnallista optimismia on poliitikkojen mahdollisuus nousta suosioon esittämällä uskomuksia ja mielipiteitä, joilla kaiken voi selittää hyväksi ja kauniiksi. Demokratian pelastamisen sijaan tarjotaan vaihtoehdottomuutta ja arvokeskustelun sijaan talouskuria. Arvokeskustelu korvataan syntipukki-retoriikalla. Totuutta etsivää objektiivista ihmistä ei ole olemassa, koska jokaisella on oma päämäärä saavutettavana. Candide sanoo: Meidän tulee viljellä puutarhaamme. Harmaala kysyy, mitä siemeniä kylväisimme puutarhaamme?

Kuvataiteilija Aulis Harmaala on valmistunut Kankaanpään taidekoulusta 1994 ja suorittanut taiteen maisterin tutkinnon Aalto yliopistossa 2011. Harmaalan viime vuosien teoksiin kuuluvat maalaukset, esinekoosteet, installaatiot ja yleisöä osallistavat elementit. Monissa teoksissa kuvataiteilijan ilmaisu laajenee suoran keskustelun ja kanssakäymisen välineeksi. Harmaalan mielestä taide on tarkkailua, ajattelua, keskustelua ja vaikuttamista.

Lisätietoa:
Aulis Harmaala, +358503645531, www.aulisharmaala.info