• Blackballing
  • Blackballing
  • Blackballing
  • Rituals to Mutations
  • Rituals to Mutations
  • Rituals to Mutations
  • Rituals to Mutations
  • Rituals to Mutations
  • Kristiina Koskentola: Coalworks
  • Blackballing
  • Blackballing
  • Blackballing
  • Blackballing
  • Coalworks

Kristiina Koskentola

Coalworks

Jätkä 1 2.1.-17.1.2016

Kristiina Koskentola
Coalworks
2.1-17.1.2016
Galleria Huuto Jätkäsaari, Jätkä 1

Taiteilijatapaaminen lauantaina 16.1.2016 klo 15.00
Loppiaisena 6.1. näyttely on auki.

Coalworks-näyttelyssä Koskentola pohtii materiaalin (hiili) ubiikkisuutta ja generatiivisia mahdollisuuksia jokapäiväisenä välttämättömyytenä, joka pitää yhden hengissä (ja samaan aikaan tappaa toisen), globaalin pääomapelin valuuttana, katastrofien aiheuttajana, ihmiskehon peruselementtinä, saasteena, universumin luontaisena osana.

Näyttelyn installaatioiden taustalla ovat jokapäiväisen elämän muuttuvat realiteetit pekingiläisissä siirtotyöläisten kylissä sekä Chongqingin unohdetussa buddhalaistemppelissä. Nämä syrjäytetyt paikat ja olosuhteet – eivät meidän maailmamme modernien keskustojen vastakohtana, vaan pikemminkin saman kolikon kääntöpuolena – avaavat kriittiseen tarkasteluun eriytymisen ja yhdenvertaisuuden väliset jännitteet sekä vastavuoroisuuden ehdot.

4-kanavaisessa Rituals to Mutations -videoinstallaatiossa Pekingin hiilen täyttämien esikaupunkialueiden kuvissa ja äänimaisemissa suitsukkeiden polttamisen, pyhien polttouunien puhdistuksen ja roskien niissä polttamisen rinnalla siirtotyöläiskylässä tehdään palloja hiilikasojen jäännöksistä (lämmitystä ja ruoanlaittoa varten). Blackballing-tilateoksessa nämä hiilipallot tuovat mieleen kuvitteellisen pelin (joka saattaa olla käynnissä tai jota on pelattu).

Koskentolan installaatiot käsittelevät sitä, miten esteettinen tuotanto voisi liittää toisiinsa ehdot ja asiayhteydet, joita perinteisesti pidetään toistensa vastakohtina. Miten merkitys voisi levitä alkuperäkontekstinsa ulkopuolelle, yli (kulttuuristen) rajojen ja muille alueille? Koskentolan työt tarkastelevat useiden toimijoiden välisiä dialogisia ja osallistavia suhteita, ihmisen ja sen toiseuksien välisiä eettisempiä, aineellisempia ja henkisempiä yhteyksiä. Ne haastavat katsojan miettimään omaa asemaansa.

www.kristiinakoskentola.com

Kristiina Koskentola on kuvataiteilija, luennoitsija ja tohtorikandidaatti Chelsea Collegessa (University of the Arts London). Hän asuu ja työskentelee Amsterdamissa sekä Pekingissä. Hän työskentelee kriittisesti nomadisen subjektiivisuuden ja post-humanismin käsitteiden parissa. Hänen multisensoriset/sekatekniikkainstallaationsa ovat eri materiaalien, medioiden, tarinoiden ja esineiden konstellaatioita. Hänen työskentelynsä kattaa yhteistyön eri tasoja.

Koskentolan töitä on ollut esillä useissa museoissa, gallerioissa ja laitoksissa Euroopassa, Aasiassa ja Lähi-idässä, esimerkiksi valokuvataiteeseen keskittyvässä Three Shadows -taidekeskuksessa sekä Star Galleryssa Pekingissä, Skaftfell-kuvataidekeskuksessa Islannissa, Zendai MoMA:ssa Shanghaissa, Gallery Lumen Travossa Amsterdamissa, Museum De Lakenhalissa (Scheltema) Leidenissä ja neljännessä Bakun käsitetaidebiennaalissa Azerbaidžanissa sekä Suomessa Saaren kartanossa. Lisäksi hän on pitänyt esitelmiä, luentoja ja työpajoja ja tehnyt muuta akateemista työtä eri laitoksissa ja yhteyksissä, joihin kuuluvat muun muassa Dutch Art Institute Alankomaissa, Central Academy Pekingissä, Kuvataideakatemia Helsingissä, University of the Arts Lontoossa, Himalayas Art Museum Shanghaissa, Dushanbe Art Ground Tadžikistanissa, General Public Berliinissä sekä Smart Project Space Amsterdamissa. Hän on myös julkaissut useita artikkeleita ja hänen taiteilijakirjojaan on ollut esillä useilla taidekirjamessuilla Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Projektia ovat tukeneet:

Taiteen edistämiskeskus