• Kaija Mäenpää: Meditation on the Sublime, 2019, 175x350cm, öljy kankaalle
  • Kaija Mäenpää: At the Threshold of the Sublime, 2021-2023, 175x480cm, öljy kankaalle
  • Kaija Mäenpää, 2 kuvaa sarjasta Sedimented Time: Autobiographical Reflection on Temporality of the Room (2014–2015)
  • Kaija Mäenpää, Meditation on the Sublime, 2019

Kaija Mäenpää

Meditation on the Sublime

Huuto III 28.9.-22.10.2023

Kaija Mäenpää
Meditation on the Sublime
28.9.–22.10.2023

Taiteilija on tavattavissa la-su 14.-15.10. klo 12-18.

Maalausteni kolmiulotteinen kaappimainen rakenne luo siirtymätilan, jossa tuon esiin olemassaolon prosesseja. Tässä näyttelyssä käsittelen subliimin arkkitehtuuria, tuttuutta ja hallittavuutta kyseenalaistavan kokemuksen rakentumista. Työprosessi alkoi vuonna 2019 tutkiessani Ahvenanmaalla keskiaikaisia kivikirkkoja ja niiden ”pienoiskappeleita”, alttarikaappeja. Maalauksissani toistuu tilanne, jossa kuljen tilassa ja käännän katseen horisontaalisesta vertikaaliseen, ylöspäin holvitilaan, kosmoksen äärettömyyteen ja valoon. Kaappi-maalaus on kuin laajennettu kynnys tai portti, paikka jossa rajattuuden ja rajaamattomuuden kokemukset ovat samanaikaisia ja jossa subjekti kohtaa määrittämättömän tai jollain lailla poissaolevan. Jo maalausteni rakenteisiin sisältyy subliimin merkitysten mietiskely.

Perinteisestä ”taulusta” poikkeavassa kolmiulotteisessa suuressa kaappi-maalauksessa kuin huoneessa subliimi on koettavissa itse teoksen poissaolossa. Osa teoksesta aina kätkeytyy kokijan katseelta, eikä teosta voi hahmottaa kokonaisuutena. Teos myös kieltää totutun tavan katsoa maalausta luoden tilan ruumiilliselle kohtaamiselle, maalauksen sisällä olemiselle ja sen kiertämiselle: saranoilla kiinnitetyt ovet ja kuva-aiheet yhdessä luovat merkitysten kentän. Lisäksi ovet toimivat kirjan aukeamina – keskiaikaisten käsikirjoitusten sivuja käännellessä olen kohdannut kiehtovan outouden: kirjoituksen fragmentit kuin kuvat kuultavat sivun toisella puolella.

Yleisemmässä merkityksessä kaappi-maalaus luo ”toisen” kohtaamisen ja rajatun itsen purkamisen tilan. Teoksen At the Threshold of the Sublime (2021–2023) ytimessä on hitaasti muuntuvaa väriä kuin ohentunutta aikaa väreilevä holvi, loppumattoman esitys kuin katse, jota lähestytään. Vai syntyykö subliimi teoksen toisella puolella, tummista pinnoista häämöttävien fragmenttien vaihtuessa aina jossain maailmassa oleviin haavoihin, kääreisiin käärittyihin käsiin. Tämäkin reitti on vain osa, kuin muisti, joka paljastaa vähemmän kuin mitä sen pohjattomuus kätkee. Kuten Baldine Saint Girons kirjoittaa subliimista nykytaiteessa: jos käsittämätön velvoittaa tiedostamaan haavan ja menetyksen – sen sijaan että tunnistaisimme itsemme taiteessa – altistamme itsemme ”toiselle”.

Näyttelyssä suuriin kaappi-maalauksiin rinnastuu omakuva-valokuvia sarjasta Sedimented Time: Autobiographical Reflection on Temporality of the Room (2014–2015). Valokuvasarja kartoittaa tilan ajallista luonnetta ja muistin pohjattomuuden äärellä olemista palaten tapahtumaan huonetilassa – huoneessa liikkuvan henkilön ja seinälle ripustetun valokuva-muotokuvan keskinäisiin suhteisiin. Valokuvat viittaavat myös maalausten tilalliseen tapahtumaan: maalausten hahmot voi nähdä teoksen ympärillä liikkuvan henkilön heijastumina.

Kaija Mäenpää

Kuvataiteilija Kaija Mäenpää (s.1960, Helsinki) asuu ja työskentelee Helsingissä. Hän valmistui Kuvataideakatemiasta vuonna 1989 ja kuvataiteen maisteriksi 1998. Lisäksi hän on FM Helsingin yliopistosta. Mäenpää on vuodesta 1988 osallistunut yhteisnäyttelyihin sekä pitänyt yksityisnäyttelyitä muun muassa Taidesalongissa ja Galleria G:ssä Helsingissä sekä Stora Galleriet / Konstnärshuset -galleriassa Tukholmassa. Hänen teoksiaan on HAM Helsingin taidemuseon, Nykytaiteen museo Kiasman ja Jenny ja Antti Wihurin rahaston kokoelmissa.

Kiitos
Ålands Kulturdelegation
Taiteen edistämiskeskus

Yhteystiedot
kaija.maenpaa(a)gmail.com

http://www.kaijamaenpaa.com
https://kuvataiteilijamatrikkeli.fi/taiteilija/kaija-maenpaa