• Kukka-Maria Rosenlund: SYLI
  • Kukka-Maria Rosenlund
  • Kukka-Maria Rosenlund
  • Kukka-Maria Rosenlud: Ponimeri, valokuva, kivitavarasavi, kivi, simpukka, kipsi, 2022

Kukka-Maria Rosenlund

Syli

Huuto IV 1.4.-24.4.2022

Kukka-Maria Rosenlund
Syli
1.-24.4.2022

Sanoit eilen kirjeessäsi, että ihmisen perussynti on se ettei näe toista oikein, ja että jos kaikki näkisivät ei tarvitsisi syyttää eikä puolustella vaan voisi olla avoin, nöyrä ja naiivi. Näin tietysti on. Ei kai ihminen tahdokkaan mitään niin kovasti kuin oikeaa näkemistä. – Entä minä? Minkälainen olen sinun mielestäsi? Kala? Lintu? Kuka vois sanoa kuka olen? En ole yhdenlainen vaan monenlainen, loppujen lopuksi en ole kukaan. – Myös tätä anonymiteettiä etsin, sehän on tuolla puolen kaiken epäolennaisen. Mutta ensin minun on kehitettävä yksilöllisyyttäni äärimmilleen; niin kuin joki leviää mereen, niin on minun levitettävä persoonallisuuteni persoonattomaan saakka.” – Eeva-Liisa Manner *

Kukka-Maria Rosenlundin näyttely Syli käsittelee kosketusta fyysisten muistojen, lapsuuden ja fantasian, kuolevaisuuden ja vapauden halun kautta. Rosenlund yhdistää työssään valokuvan ja materiaalipohjaisen työskentelyn – Galleria Huudossa esillä oleva uusi teoskokonaisuus koostuu valokuvista keramiikalle ja tekstiilille. Rosenlundin työskentelyn taustalla on ajatus materiaalisesta mielikuvituksesta: kosketusaisti herättää tiedostamatonta mielikuvittelua kuten kuvat. Kosketuksessa muodostuu erityistä tässä hetkessä olemista, ja toisaalta se aiheuttaa ajan purkautumista erilaisten etäisyyksien tai sukupolvien historian aikajanalla. Rosenlund käyttää teoksissaan erilaisia talon rakennusmateriaaleja sekä luonnosta kerättyä materiaalia. Kivitavarasavesta ja kipsistä valmistetuissa keraamisissa teoksissa on käytetty erilaisia kiiltäviä lasitteita, kiviä ja kasveja sekä simpukankuoria. Teoskokonaisuus on valmistunut vuosien 2021–2022 aikana Suomessa sekä Espanjan Andalusiassa.

Sana syli merkitsee suomenkielessä jonkin ympäröimänä tai kietomana olemista. Minulle syli on eräänlainen lähtökuoppa. Syli ei ole pysyvä paikka, se on väliaikainen ja muuttuva tila. Sylissä on kosketusaistisia mielikuvituksen tuotteita ja näkymättömien muistojen kosketuksia. Se voi olla alitajunnan pohjamudista esille nouseva kysymys siitä miten elämä alkaa ensiksi sylistä, sitten siitä irrottautumisesta ja lopulta taas reiteistä löytää syliin. Olen siirtynyt valokuvan tekemisessä enemmän materiaalipohjaiseen työskentelyyn, jossa tekemisen prosessista tulee olennainen osa teosten sisältöä. Työskentely on monivaiheista ja hidasta, siihen liittyy myös käsillä tekemisen kehollisuus. Minua kiinnostavat eräänlaiset hallitsemattomat materiaaliset käänteet, yhdistämällä valokuvan ja keramiikan toisiinsa olen tekemisissä fyysisten muistojen kanssa ja voin käsitellä hyvinkin henkilökohtaisia aiheita.

Kuvataiteilija Kukka-Maria Rosenlundin (s. 1987 Tampere) teoksia on ollut esillä niin yksityis- kuin ryhmänäyttelyissä Suomessa ja ulkomailla, viimeisimpinä Taidekeskus Mältinrannassa Tampereella (2022), Copenhagen Photo Festivalissa Kööpenhaminassa (2021), Valokuvagalleria Hippolytessä Helsingissä (2020), Transeurope Photographyssa Ateenassa (2019) ja Suomen Valokuvataiteen museossa Helsingissä (2018). Rosenlund on valmistunut Aalto-yliopiston valokuvataiteen maisteriohjelmasta vuonna 2020. Hän on opiskellut valokuvataidetta Turun taideakatemiassa vuosina 2010-2014 ja Antwerpenissä Belgiassa (2013) sekä elokuvataidetta Buenos Airesissa Argentiinassa (2018). Hänen teoksiaan sisältyy muun muassa Suomen Valokuvataiteen museon, Tampereen taidemuseon sekä Suomen valtion taidekokoelmiin.

Kiitos
Suomen Kulttuurirahasto sekä Taiteen edistämiskeskus ovat tukeneet taiteilijan työskentelyä ja näyttelyn valmistusta.

* Kirjoittamisen aika, Eeva-Liisa Mannerin kirjeitä 1963–1969. Toimittanut Tuula Hökkä, 2006. s. 232

Yhteystiedot
kukka.rosenlund(a)gmail.com
Instagram (a)kukkamaria