• Marjo Levlin
  • naiset_tapetilla
  • tankit_tapetilla
  • takahuone
  • rukous
  • pyha_sota
  • nainen_kadulla
  • katso_peiliin
  • hei_rumsfelt
  • etuhuone_vasemmalta2
  • etuhuone_oikealta

Marjo Levlin

PÅ TAPETEN (en installation)

Uudenmaankatu 5.9.-16.9.2007

Marjo Levlin
På tapeten (en installation)
Galleria Huuto Nylandsgatan
5.9.–16.9.2007

Då Irakkriget bröt ut i mars 2003 fylldes media med detsamma med nyhetsbilder i realtid av det krigshärjade landet och dess människor. Världen följde med händelserna via nyhetskällorna, och media förmedlade krigets grymhet.

Vid den tidpunkten började jag samla nyhetsbilder i dagstidningar, och jag funderade över kraften, substansen och estetiken i bilderna. Många av nyhetsbilderna var vackra, trots att de illustrerade fasa och skräck. Jag tänkte också på hur människor vänjer sig vid vad de ser, eller skjuter ifrån sig de hemskheterna bilderna förmedlar för att kunna sova på nätterna.

Kriget fortfor att vara på tapeten år efter år, och jag fick idén att göra en installation med tryckta tapeter av de nyhetsbilder jag hade samlat. Idén förstärktes då jag undersökte tapetens historia och talesättet ”att vara på tapeten”. Talesättet är flera hundra år gammalt. Till exempel på medeltiden presenterades viktiga dokument genom vävda textiler på överklädda bord eller underlag. Dessa textiler, som också hängdes upp på väggarna, är föregångarna till våra nutida tapeter.

Utställningen består av ett rum där väggarna är klädda med dekorativa, handtryckta och unika tapeter. I rummet finns också gamla möbler, målningar, fotografier och andra bildcollage som anknyter till de nyhetsbilder jag har samlat.

Den färggranna och utsirade ornamentiken i tapeten anspelar på den islamska kulturen, men mönstret består av vridna och speglade nyhetsbilder som visar Irakkriget och människornas nöd.

Med de slitna gamla möblerna vill jag föra in ett element av hemtrevnad, och sådana skikt som man sällan ser i stiliga designmiljöer. Möblerna är separata, lösryckta ur sina respektive (möbel-) grupper, och de har säkert på sin tid ägts av välmående och välbärgade människor. Nu, i sin nya kontext, får de symbolisera individens maktlöshet inför den globala marknadsekonomins massiva krafter.

I de målningar som ingår i utställningen har jag i vissa fall framhävt estetiken i de bilderna jag har lånat. Andra målningar är frukten av en längre process, då jag till exempel flera gånger har reproducerat en och samma bild så att energin eller känslan i stunden har påverkat resultatet. Dessa processer har också väckt ett en mängd tankar som i sin tur har fört in verket på nya spår.

I utställningen ingår också fotoverk som baserar sig på manipulerade nyhetsbilder. De är kritiska kommentarer såväl till civiliserad exploatering som till krigföring i guds namn.

Tack till: Kordelins Stiftelse, Oskar Öflunds Stiftelse, Svenska Kulturfonden och de personer som har gett mig råd och hjälpt till med alla slag av tekniska knep.

Ett speciellt tack till fotograf Hannes Heikura, som har gett mig lov att ställa ut en relativt direkt (målad) kopia av sitt prisbelönta fotografi.

Kontaktuppgifter: Marjo Levlin 044-5964727
marjolevlin(at)hotmail.com