• Paula Puoskari, Escape Garden - vines of Hope, kuvaaja Arto Rummukainen
  • Paula Puoskari: Escape Garden – Vines of Hope (installaatio). Kuva Jussi Tiainen
  • Paula Puoskari: Escape Garden – Vines of Hope (installaatio). Kuva Jussi Tiainen
  • Paula Puoskari: Escape Garden – Vines of Hope (installaatio). Kuva Jussi Tiainen
  • Paula Puoskari: Escape Garden – Vines of Hope (installaatio). Kuva Jussi Tiainen
  • Paula Puoskari: Escape Garden – Vines of Hope (installaatio). Kuva Jussi Tiainen
  • Paula Puoskari: Escape Garden – Vines of Hope (installaatio). Kuva Jussi Tiainen
  • Paula Puoskari: Escape Garden – Vines of Hope (installaatio). Kuva Jussi Tiainen
  • Paula Puoskari: Escape Garden – Vines of Hope (installaatio). Kuva Jussi Tiainen
  • Paula Puoskari: Escape Garden – Vines of Hope (installaatio). Kuva Jussi Tiainen
  • Paula Puoskari: Escape Garden – Vines of Hope (installaatio). Kuva Jussi Tiainen
  • Paula Puoskari: Escape Garden – Vines of Hope (installaatio). Kuva Jussi Tiainen
  • Paula Puoskari: Escape Garden – Vines of Hope (installaatio). Kuva Jussi Tiainen
  • Paula Puoskari: Escape Garden – Vines of Hope (installaatio). Kuva Jussi Tiainen
  • Paula Puoskari: Escape Garden – Vines of Hope (installaatio). Kuva Jussi Tiainen

Paula Puoskari

Escape Garden – Vines of Hope

Huuto III 6.3.-18.6.2020

Paula Puoskari
Escape Garden – Vines of Hope
6.–15.3. ja 2.-18.6.2020

Ajatus puutarhasta keitaana ja pakopaikkana yhdistää eri kulttuureja ja toistuu läpi ihmiskunnan historian. Islamissa puutarha symboloi paratiisia. Japanilaisessa kulttuurissa korostuu puutarhan merkitys mietiskelyn ja meditaation paikkana. Ajatus siirtää illuusio puutarhasta kuvien avulla sisätiloihin oli tuttu jo useita vuosituhansia ennen ajanlaskun alkua muinaisessa Egyptissä. Antiikin Rooman ajoilta säilyneen Villa di Livian seinämaalaukset tuovat illuusion puutarhasta lähes taianomaisesti nykyihmisen havainnoitavaksi.

Escape Garden –installaatiossani pohdin nykytaiteen keinoin puutarhakäsitteen kuvallisia representaatioita. Näyttelytila muuntautuu valtavaksi, huoneenkokoiseksi paperiseksi puutarhaksi. Viitekehyksenä on trooppinen, villiintynyt puutarha. Mielleyhtymien kautta jopa vanhan konehallin laattalattia voi näyttelykontekstissa muistuttaa islamilaisen puutarhan kaakelikäytävästä. Paperipuutarhan maalaus- ja installointiprosessit ovat jatkumoa action painting ja in situ -työskentelylle.

Projektin alaotsikko – vines of hope – korostaa puutarhan merkitystä toivon ylläpitäjänä ja alleviivaa näyttelyn keskeisintä sisältöä. Toivon merkitys korostuu aikana, jolloin elämän hauraus on konkreettisimmin näkyvillä. Oli mittakaava sitten yksityinen tai maailmanlaajuinen auttavat merkit toivosta jatkamaan ja ehkä toimimaankin paremman huomisen puolesta.

Puutarhan merkitys toivon ja lohdun paikkana nojautuu perimmältään – esteettisten elämysten ohella – luonnon kiertokulkuun ja sen uudistumiskykyyn. Kuvakin puutarhasta auttaa meitä mielessämme siirtymään siihen todelliseen paikkaan, jossa olemme luonnon aistineet. Näyttely muistuttaa myös siitä , että jos kuvan alkuperäinen kohde haavoittuu ja menettää uudistumiskykynsä, riittävätkö enää representaatiotkaan tuomaan meille lohtua.

Escape Garden –kokonaisuuden myöhemmin esitettävä toinen osa saa vaikutteita renessanssipuutarhoista, joissa oli uraauurtavaa puutarhojen geometrisen muotokielen harkittu vuorovaikutus ympäröivän maiseman kanssa. Jatkossa myös toivon aspektia käsitellään uudesta näkökulmasta. Escape Garden II tulee esille Italian residenssioleskelun jälkeen.

Paula Puoskari on Helsingissä asuva ja työskentelevä kuvataiteilija. Hän on mm. Taidemaalariliiton ja Helsingin Taiteilijaseuran jäsen. Valmistuttuaan Vapaasta Taidekoulusta v. 2008 hän on pitänyt yksityisnäyttelyitä aktiivisesti lähes vuosittain ja osallistunut säännöllisesti ryhmänäyttelyihin niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.

Yhteystiedot
paula.puoskari(at)gmail.com
0405152270
www.paulapuoskari.com
https://www.instagram.com/paulapuoskari/

Kaikki installaation teokset: akryyli paperille, 2019-2020
Valokuvat: Jussi Tiainen