• Roy Aurinko: Suuri peili 2020 akryyli, öljy ja sementti kankaalle, 200x185cm
  • Roy Aurinko: Keltainen peili 2020-2021, akryyli ja öljy kankaalle, 150x130cm
  • Roy Aurinko: Peräpeili 2021  akryyli, öljy ja sementti kankaalle, 165x130cm
  • Roy Aurinko, yleiskuva näyttelystä
  • Roy Aurinko, Yltiöromanttinen peili, 2021, akryyli, öljy ja sementti kankaalle, 130 x 130 cm
  • Roy Aurinko, Valkoinen peili IV, 2021, öljy kankaalle, 150 x 150 cm

Roy Aurinko

Medusan peili

Huuto II 30.4.-23.5.2021

Roy Aurinko
Medusan peili

30.4.-23.5.2021

Näyttelymme ovat avoinna normaalisti vappuna 12-17, tervetuloa!
Sisäänkäynti Kalevankatu 43 sisäpihalta.

Maalauksia kuvitellusta ylevyydestä

Käsittelen näyttelyn teoksissa katsomisen tapoja: havaintojen etäännyttämistä kohteesta ja omien havaintojen ylevöittämistä. Lähtökohtana on 1600-luvulla eläneen ranskalaisen maisemamaalarin Claude Lorrainin mukaan nimetty optinen maiseman tarkasteluväline, joka tunnetaan myös mustana peilinä.

1700-luvun esteettisessä arvostuksessa maisemaa pidettiin paljaalla silmällä katsottua karkeana, ja Clauden peilin kautta näkymän tarkastelijat kuvittelivat, että he vulgaarin luonnon asemesta katsoivatkin kaunista maalausta. Havaittuaan erityisen pittoreskin maiseman katsoja otti esille Clauden lasin, kääntyi selin maisemaan ja tarkasteli sitä peilin kautta, joka rajasi ja sumensi näkymän esteettisesti miellyttäväksi. Clauden lasi liittyy 1700-luvulla kehitettyyn subliimin käsitteeseen jonka mukaan ihminen heijastaa omia tunteitaan luonnonilmiöihin ja vastaanottaa kuviteltua ylevyyttä ja suuruutta ikään kuin ilmiöön kuuluvina. Lähestyn subliimin kokemusta kuvataiteen näkökulmasta, jonka voi ajatella tavoittelevan esteettisen elämyksen ja jopa pyhyyden tuntemuksia, jotka ilmenevät hämmästyksenä, kunnioituksena ja ihmettelynä sekä valmiin teoksen äärellä että osana taideteoksen työstöä.

Näyttelyn nimi viittaa Italo Calvinon tulkintaan kreikkalaisesta tarusta. Tarinassa Medusan kiveksi muuttavan katseen voi välttää ainoastaan tarkkailemalla hirviötä peilikuvan kautta. Calvino tulkitsee myyttiä siten että raskaita aiheita tulee lähestyä kirjallisuudessa epäsuorasti, keveyden ja heijastuksien kautta. Italialaiskirjailijan näkemys resonoi mielessäni abstraktin maalauksen olemukseen, joka tietoisesti etääntyy näkyvän maailman kuvauksesta.

Roy Aurinko on 1972 syntynyt kuvataiteilija, joka asuu ja työskentelee Heinolassa. Hän on valmistunut taiteen maisteriksi Lapin yliopistosta. Aurinko tunnetaan suurikokoisista abstrakteista maalauksista, joiden tyyli on groteski ja ekspressiivinen: työskentelyn jälki ja materiaalin tuntu ovat läsnä teoksissa. Hänen pääasiallinen tekniikkansa on öljy-akryyli-liitu-sementti -sekatekniikka missä maalauksellisuus yhdistyy piirrosjälkeen.

Näyttelyn toteutumista on tukenut Taiteen edistämiskeskus.

Yhteystiedot:
polaroy(a)me.com
050 5700 909